Jak dobrać rozmiar ramy do wzrostu?



Absolutnie najważniejszą kwestią przy doborze ramy jest jej rozmiar. Nie polecamy przy tym wybierania go na podstawie przekroku. Przy większych kołach i skoku amortyzatora, górna rura nieuchronnie znajduje się wyżej, więc metoda ta może doprowadzić do zakupu zdecydowanie zbyt małej ramy.

Czym więc się sugerować? Producenci w ostatnich latach ułatwiają nam życie, przerzucając się z niewiele mówiących rozmiarów wyrażanych w calach (15”, 17”...) lub centymetrach (52 cm, 54 cm...) na literowe (S, M...). Przy typowych proporcjach ciała, dobrym punktem wyjścia jest wybór takiego samego rozmiaru, w jakim... nosisz ubrania. W uproszczeniu:

W przypadku rowerów górskich (MTB):

rama

W przypadku rowerów miejskich i crossowych oraz trekkingowych:

rama


Geometria ramy a charakter i zachowanie roweru



Geometria to nie tylko rozmiar! Pozostałe wymiary również decydują o pozycji na rowerze i jego zachowaniu podczas jazdy. Ich zrozumienie ułatwi odpowiedź na dwa pytania.



    Komfort czy efektywność?



Ramy o sportowym charakterze różnią się od modeli komfortowych przede wszystkim stosunkiem długości do wysokości - kierownica jest w nich niżej i dalej od siodła, co ułatwia przyjęcie agresywnej, aerodynamicznej pozycji. Jeśli priorytetem jest wygoda, kierownica powinna być bliżej i wyżej. Porównując geometrię dwóch ram, zwróć uwagę na wartości reach (długość) i stack (wysokość). Jeśli producent ich nie podaje, cenną informacją będzie efektywna długość górnej rury i wysokość główki ramy.


    Stabilność czy zwinność?



Kolarze z żyłką sportowca często preferują rowery, które "same” składają się w zakręt - zazwyczaj wynika to ze stromego kąta główki ramy (powyżej 70 stopni w rowerach górskich i crossowych, jeszcze więcej w szosowych) oraz krótkiego tylnego trójkąta. Jeśli wolisz rower prowadzący się płynnie, stabilnie i bezpiecznie, postaw na niższą wartość kąta główki i dłuższy tylny trójkąt.


Na jakie standardy rowerowe zwrócić uwagę?



Im więcej rozwiązań nowa rama dzieli ze starą, tym więcej posiadanych części możesz wykorzystać:

    Główka ramy - powinna być zgodna z typem rury sterowej Twojego widelca: najczęściej o średnicy 1 ⅛” na całej długości lub “tapered” (zwężana od 1.5” do 1 ⅛”). Najstarszy standard to 1” - kupienie nowej ramy z taką główką będzie trudne!
    Oś piasty - tylne koło to drugi kosztowny komponent, który musi pasować do nowej ramy. Najbardziej typowa jest oś na szybkozamykacz o szerokości 135 mm, ale nowsze / droższe ramy (zwłaszcza MTB i szosowe) mają osie sztywne (przelotowe) o średnicy 12 mm i szerokości 135, 142 lub 148 mm.
    Średnica sztycy - nowy, pasujący wspornik to dużo niższy koszt, niż nowe koło (niecałe 100 zł), ale warto go uwzględnić zawczasu. Najczęściej spotykane rozmiary to 27,2 mm, 30,9 mm i 31,6 mm.
    Mufa suportu - nowy suport również nie jest dużym wydatkiem, a jeśli Twoja obecna rama ma standardową mufę BSA o szerokości 68 lub 73 mm, szanse na jego uniknięcie są wysokie.



Jaki materiał ramy rowerowej wybrać?



W ciągu ostatnich dwóch dekad rynek zdominowało ramy aluminiowe, które oferują najlepszy stosunek ceny do masy i wytrzymałości. To najlepszy wybór na niskiej i średniej półce cenowej.

Z kolei wysoką półkę zdominował karbon, czyli kompozyt wzmocniony włóknem węglowym. Jego zalety zależą od jakości konkretnego projektu. Odpowiednie ułożenie włókien pozwala uzyskać bardzo niską masę lub bardzo wysoką wytrzymałość (zależnie od przeznaczenia ramy), łącząc przy tym sztywność boczną z elastycznością w pionie. To unikalne połączenie efektywności i komfortu jest szczególnie cenne w rowerach szosowych.

Komfort wyższy od aluminium oferuje też stal Cr-Mo (chromowo-molibdenowa) - niestety kosztem wyższej masy. Zainteresuje ona głównie miłośników klasyki, charakterystycznego “tłumienia” wibracji oraz podróżników. Ramy ze stali Cr-Mo są dość popularne wśród graveli, przeznaczonych na dłuższe trasy z większym obciążeniem. W naszym sklepie m.in. modele Marin Nicasio, Marin Four Corners oraz Marin Muirwoods posiadają tego typu ramy.

bubike.pl